jump to navigation

Det började med att jag bläddrade i Gotland Just Nu… onsdag, augusti 16, 2006

Posted by Mig själv in Medeltidsveckan 2006.
trackback

Sensommareftermiddag drygt två och en halv vecka sedan. Getingarnas eviga surrande vid den stora blå ovanjordspoolen gör sig ständigt märkbart, och hunden lufsar glatt omkring i trädgården tillhörandes vårt nyinköpta sommarhus på Gotland. Med solglasögonen på, tillbakalutad i solstolen bläddrar jag nyfiket i det senaste numret av ”Gotland Just Nu”. Medeltidsveckan är till att påbörjas på söndagen. Hittar, och ögnar så igenom det späckade dag-för-dag-programmet med en kulspetspenna i handen. Kolla. Ett föredrag om slaget vid Ajmunds Bro i Mästerby, med påföljande vandring på det som tros vara platsen för Valdemars Atterdags förintelse av en av gutarnas bondehärar. Och ett återskapande av slaget vid Röcklinge Backe i Laikarhaid, Lärbro, det måste jag bara se! Re-enactment är skoj, och oerhört givande speciellt om man har förkärlek för den tidsperiod som är ämnad att rekonstrueras. Hade själv deltagit i rekonstruktionerna av slagen vid Thermopylae och Marathon på The First International Ancient Greek Festival som ägde rum i Watford i början av juni. Även om jag är så långt ifrån ett medeltidsfreak man kan komma, beslutar jag mig för att ta mig dit, trots den utlovade höga värmen. Läser också att slaget, och dess efterverkningar skulle presenteras ingående av Dick Harrison. Han skulle tydligen även hålla ett föredrag om vikingarnas köpenskap tidigare under veckan. Eftersom jag under våren hade deltagit på en utgrävning på Lovö, som en del av C-kursen i Antikens Kultur och Samhällsliv där jag under en månad flitigt grävde på, och påträffade en och en halv torshammarring och andra intressanta fynd, blev jag inspirerad att läsa en fristående kurs om vikingarna till hösten. Jag sätter pennan mot pappret och ringar in Dicks vikingaföreläsning. Den kommer nog vara hörvärd. Och det var den också. Garanterat. Trots att värmen i föreläsningssalen var outhärdlig lyssnade, och såg jag spänt på denne föreläsare tillika professor i historia i Lund. Intressant. Honom vill jag läsa mer om; vem var denne författare, egentligen?

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

