jump to navigation

Slaget vid Röcklinge Backe! onsdag, augusti 16, 2006

Posted by Mig själv in Medeltidsveckan 2006.
trackback

På torsdagen bar det av mot Lärbro, och den stora trädbeklädda åkern där det föga omtalade slaget år 1313 mellan Birger Magnusson och den gutniska bondehären bestående av män från Hejnum och Lärbro snart skulle rekonstrueras för tredje (tror jag i alla fall) året i rad. Bilen parkerades inne på den temporära parkeringsplatsen som utgjordes av en bit åkermark vars gräs pressats ned av de tunga fordonen. 20 minuter kvar tills presentationen av Kung Birgers avsikter och således bakgrunden till slaget skulle ges. Redan då var utrymmet framför den 50 meter långa scenen till bristningsgränsen fyllt med folk – allt från barnfamiljer och 25+-are till medelålders och diverse andra folkkategorier var representerade. Jag ägnade 10 minuter till att vandra omkring på den för dagen upprättade marknadsplatsen, och funderade på om jag skulle köpa det där fårskinnet eller ej, och begav mig sedan fram mot scenen och slog mig ner på det snustorra gräset framför bänkarna och njöt till tonerna av Bonus Jammen, en grupp bestående av 5 st som framförde medeltida musik. Och där kom HAN, uppstickandes från någonstans i publiken och emottog åhörarnas jubel och applåder då han i sin blåtonade medeltidsdräkt inledde första delen av sin presentation. Och så efter ett maffigt föredrag av medeltidsexperten kunde man skymta svearnas armé där borta vid buskaget, marscherande runtomkring slagfältet, varpå även gutarna anlände. Förhandlingar hölls, men gutarna gav ej vika och striden – som såg ut att vara överdrivet koreograferad (vilket var tur, vapnen var ju av metall, och i fel händer och / eller med inadekvat träning skulle någon med all sannolikhet ha skadats) – var ett faktum. Och där uppenbarade det präktiga gutniska kavalleriet sig och fick tag på Birger, som sedan fördes till Visby men som skonades tack vare en bonde från Hejnum. Skådespelet var avslutat, och alla inblandade, INKLUSIVE Dick, ställde upp sig på en linje och lät sig fotas… vilket intressant slag, tänkte jag. Svensk historia har aldrig varit mer spännande. Inte hade jag den blekaste om att de svenska kungarna under den här tiden var så pass krigiska av sig! Jag vill veta mer! Och vem om inte Dick Himself skulle ha forskat i ämnet till den grad att han skulle ge ut en artikel om slaget och olika tolkningar om det genom tiderna? Jag var tvungen att fråga. Och det gjorde jag också. Dessvärre blev samtalet kort, han hade bråttom in till Visby igen. Men jag fick veta att han KOMMER ta upp händelserna i Lärbro, och Birgers usla ekonomi i en framtida artikel. Och jag var en av de få som nu hade fått reda på det. Att jag hade pratats vid med en av Sveriges just nu mest lästa medeltidshistoriker var för mig ofattbart. Det är ju inte direkt något som en svensson gör varje dag… och detta var inte den enda och sista gången jag skulle få språkas vid med honom.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

