jump to navigation

Jag mötte Dick Harrison… igen torsdag, september 7, 2006

Posted by Mig själv in Blandat, Medeltidsveckan 2006.
trackback

För er trogna läsare som undrar – nej, jag har inte övergett bloggen. En kombination av plugg, jobb och andra mer eller mindre oväsentliga saker (som att köra vattenskoter vid Nockebybron och vandra i Birkas vikingatida stadsmiljöer) har gjort att jag helt enkelt inte haft tid till att skriva här. Hur som helst, så var jag en flitig medlem i den skara som lyssnade på den långa raden föreläsningar under Medeltidsveckan, och denna serie avrundades på fredagen med två bidrag – det första med Dick Harrison och hans mycket intressanta skildring av Visby som korstågsbas – en krigisk central för att kristna Baltikum. Efter föreläsningen, pratade vi lite allmänt om vilka historiska källor som använts i forskningen omkring korstågen i norra och östra Europa, och jag blev då tipsad, av författaren själv, om källförteckningen i hans nya bok ”Gud vill det!”. Hann tyvärr inte prata så mycket med honom just då, var tvungen att springa iväg till Teliabutiken och fylla på mitt refillkort. Den andra, och sista, föreläsningen hölls av Marianne Solin, arkeolog vid Uppsala som följde i Dicks hjulspår och tog upp aspekter på hästar och kavalleri under korstågen i Heliga Landet, och slagen mot Saladin. Jag upptäckte då, att man kan dra vissa paralleller berörande taktikerna till kamel och häst, mellan saracenerna och andra folkslag som partherna – man sköt pilar från häst- respektive kamelryggen, och krigarna hade genomgått en hård träning redan på barnsben.

Naturligtvis så köpte jag ”Gud vill det!” i kartonnageform efter att ha kommit hem till Stockholm igen, av den anledningen att jag hade glömt mitt MedMera-kort hemma på byrålådan. Annars skulle jag ha införskaffat den på Gotland så att jag kunde börja läsa den redan på den drygt tre och en halv timme långa båtresan.

Och idag så fick jag den signerad över en fika på ett café i Gamla Stan i samband med Dicks korta besök i huvudstaden och invigningen av tre nya frimärken med lübeck-, visby-, och stockholmsmotiv på Postmuseum. Det roliga är att han berättade för mig att han besökt min blogg (efter att ha fått länken av en kollega från Medeltidsveckan)… ja, vad kan man säga? Kul att du gillar den!

Förresten, ni som letar efter bra svenskspråkig litteratur om vikingarna (med litet v…) – ni behöver inte vänta länge till! Dick kommer så småningom ge ut en ny bok om olika aspekter på våra förfäder. Och en bok om slaveriets historia från antiken till renässansen kommer även den att finnas tillgänglig i en bokhandel nära dig.

Pst, Dick – om du läser detta… tack för fikat, signeringen och pratstunden. Hoppas vi träffas igen snart!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

