jump to navigation

Gotland rox my sox (även om det regnar) tisdag, juli 10, 2007

Posted by Mig själv in Blandat, Västergarn.
trackback

Här har jag inte skrivit på länge nu. Kom på mig själv med att besöka min egen blogg. (Okej, mest för att visa en kursare från HGO:s kurs Viking Archaeology and Field Methodology att även jag en gång för länge sedan hade tagit steget ner i bloggträsket. Och att jag lyckades med konsten att ta mig upp på andra sidan relativt fort.) Klockan är nu lite över 16. Rummet som jag befinner mig i, en liten datasal någonstans i HGO:s huvudbyggnad, är tom på folk så när som på mig själv. Egentligen borde jag skriva klart min inlämningsuppgift (två femsidors-uppsatser om två av författaren valda ämnen, så länge det har något att göra med a) vikingatiden  och b) Skandinavien). På torsdag bär det av till Västergarn; utgrävningen (tre veckor, två dagar) kommer troligtvis vara någonstans norr / nordväst om kyrkan och ruinerna. Var på platsen för några veckor sedan, första gången faktiskt. Ville se hur det såg ut. Jag konstaterade genast att platsen, med en stadsvall, kyrkoruin (tyvärr ser man bara kyrkgrunden) och kastalruinen, är grymt beroendeframkallande. Jag hade det svårt att slita mig, sätta mig i bilen och styra kosan hemåt, mot Hejdeby, igen. 

Det tråkiga med kursen är att man (avsiktligt eller omedvetet, det får vi aldrig veta), har schemalagt rapportskrivandet till v. 32, alltså Medeltidsveckan. :/ Vill ju njuta av Medeltiden så mycket som möjligt!!! Morsa på D. H., grilla med folk från Uppsala, mingla med medeltidsfolk helt enkelt. Och kanske lära mig något nytt; föreläsningsprogrammet ser ut att ha mycket intressanta teman att bjuda på. Förhoppningsvis dyker det upp någon lucka, men i vilket fall som helst kommer jag smita iväg i alla fall.  

D. H.:s debutroman, ”Ofärd” har man också läst. Mycket bra bok, rekommenderas varmt till alla!

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer»

1. Anders - tisdag, juli 31, 2007

Medeltidsveckan är spännande. Och sen tycker jag att Medeltidsdagarna i Finsta också är spännande. Deras tornerspel går inte av för hackor.Finsta ligger i Norrtälje.


Kommentera

